Zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015r., poz. 1893) w przypadku gdy wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) nie zawiera numeru PESEL przedsiębiorca uzupełnia wpis o tę daną w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie cytowanej ustawy. Termin na zgłoszenie brakującego numeru PESEL upływa 19 maja 2018r. Brak wpisu we wskazanym terminie skutkować będzie wykreśleniem przedsiębiorcy z CEIDG.
Brak numeru PESEL we wpisie do CEIDG może występować przede wszystkim w sytuacji rejestracji działalności przed 1 lipca 2011 roku i brakiem późniejszej zmiany/aktualizacji wpisu.
Nałożony na przedsiębiorców obowiązek uzupełnienia wpisów o numery PESEL ma na celu wyczyszczenie bazy CEIDG z tzw. „martwych wpisów”, czyli wpisów dotyczących działalności faktycznie nie prowadzonych, których zaprzestanie prowadzenia z różnych przyczyn nie zostało przez przedsiębiorców zgłoszone do organów ewidencyjnych. Przedsiębiorcy, którzy aktywnie prowadzą swoją działalność i dokonywali w okresie od dnia 1 lipca 2011r. (od dnia powstania CEIDG) jakichkolwiek zgłoszeń do CEIDG – zmiana wpisu, zawieszenie, bądź wznowienie działalności – nie muszą się niczym martwić, ich wpisy na pewno zawierają numery PESEL. Konieczność uzupełnienia wpisu będzie dotyczyła przedsiębiorców, którzy od bardzo dawna, nawet od kilkunastu lat, nie odwiedzali urzędów, a jednak prowadzą działalność gospodarczą.
Twoje dane wpisane do CEIDG dzielą się na dwie grupy:
dane ewidencyjne;
dane informacyjne.
Dane ewidencyjne to:
imię i nazwisko, data urodzenia;
dodatkowe określenia włączone do nazwy do firmy;
obywatelstwo;
adres do doręczeń oraz adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej;
inne dane kontaktowe np. adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu;
przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).
Dane informacyjne to:
data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;
dane przedstawiciela ustawowego;
data zawieszenia i wznowienia wykonywania działalności gospodarczej;
data zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej;
informacja o małżeńskiej wspólności majątkowej.
Jeśli zmieniły się Tobie dane ewidencyjne to masz obowiązek złożyć wniosek o ich zmianę w terminie 7 dni od dnia zmiany danych. Jeśli zmiana dotyczy danych informacyjnych to możesz złożyć wniosek w sprawie ich zmiany w dowolnym czasie.
Do CEIDG możesz również zgłosić zmiany w zakresie:
wpisu albo zmiany wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.