Jak wypełnić wniosek RWS o wakacje składkowe
Od 1 listopada 2024 roku przedsiębiorcy mogą wnioskować o wakacje składkowe. Jest to zwolnienie z opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne. Zwolnienie jest dobrowolne i obejmuje jeden, dowolnie wybrany, miesiąc w roku kalendarzowym.
Zapraszamy do współpracy z naszym biurem rachunkowym:
Biuro rachunkowe | Usługi księgowe | Łódź | Kontakt | 601-332-331
Prowadzenie: | Księgi handlowe | Książki przychodów i rozchodów | Ryczałt | Kadry | Płace | ZUS | CIT | PIT | VAT | KRS
Wakacje składkowe jak złożyć wniosek. Spis treści:
NA CZYM POLEGAJĄ WAKACJE SKŁADKOWE
Jeśli jesteś przedsiębiorcą wpisanym do rejestru CEIDG lub komornikiem sądowym, możesz zostać zwolniony (za wybrany miesiąc w ramach roku kalendarzowego) z obowiązku opłacenia składek na:
- Twoje obowiązkowe ubezpieczenia społeczne: emerytalne, rentowe i wypadkowe;
- Twoje dobrowolne ubezpieczenie chorobowe;
- Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy – jeśli je opłacasz.
Zwolnienie obejmuje składki od najniższej podstawy wymiaru, która Cię obowiązuje. Składki za miesiąc, na który uzyskasz zwolnienie, zostaną sfinansowane z budżetu państwa. W czasie wakacji składkowych będziesz musiał opłacić składkę zdrowotną.
JAKIE MUSISZ SPEŁNIĆ WARUNKI, ABY UZYSKAĆ ZWOLNIENIE Z OBOWIĄZKU OPŁACENIA SKŁADEK
Skorzystasz ze zwolnienia, jeśli spełnisz następujące warunki:
- jako osoba ubezpieczona podlegałeś chociaż jeden dzień (dobrowolnie albo obowiązkowo) ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym składasz wniosek,
- w miesiącu przed złożeniem wniosku miałeś zgłoszonych do ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego lub ubezpieczenia zdrowotnego do 10 ubezpieczonych (w tym siebie),
- jako osoba ubezpieczona w poprzednim roku oraz w roku, w którym składasz wniosek (do dnia złożenia wniosku) nie prowadziłeś pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku rozpoczęcia działalności lub rok wcześniej wykonywałeś w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności, które wchodzą w zakres Twojej działalności,
- w ostatnich dwóch latach przed rokiem, w którym składasz wniosek, nie miałeś przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej lub co najmniej w jednym roku z dwóch ostatnich lat poprzedzających ten rok Twój roczny przychód z tej działalności nie przekraczał równowartości w złotych 2 milionów euro.
Ważne! Zwolnienie z opłacenia składek stanowi pomoc de minimis. Kwota pomocy publicznej otrzymanej w okresie 3 minionych lat nie może przekroczyć 300 tys. euro. Dlatego jeśli chcesz skorzystać z wakacji składkowych musisz mieć niewykorzystany limit pomocy de minimis co najmniej w wysokości sumy składek na ubezpieczenia społeczne, z których chcesz dostać zwolnienie.
JAK I KIEDY ZŁOŻYĆ WNIOSEK
Jeśli chcesz skorzystać z wakacji składkowych, złóż wniosek RWS (wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc). Wniosek możesz złożyć:
- wyłącznie w formie elektronicznej z profilu płatnika na PUE/eZUS,
- w miesiącu poprzedzającym miesiąc, za który chcesz być zwolniony z opłacenia składek, czyli jeśli chcesz uzyskać zwolnienie za grudzień, złóż wniosek w listopadzie.
Możesz złożyć wniosek samodzielnie ze swojego profilu płatnika na PUE/eZUS. Wniosek może również złożyć w Twoim imieniu Twój pełnomocnik z profilu płatnika. Wniosek RWS jest wnioskiem edytowalnym, do którego pobrane będą Twoje dane identyfikacyjne
płatnika składek. Domyślnie będzie wypełniony również okres zwolnienia (miesiąc złożenia wniosku +1).
Część wniosku stanowi blok z danymi dotyczącymi korzystania z pomocy de minimis. Dlatego przygotuj dane oraz dokumenty, które są do tego potrzebne:
- dane o uzyskanej pomocy de minimis w okresie 3 minionych lat,
- zaświadczenia o uzyskanej pomocy.
KIEDY I JAK DOWIESZ SIĘ O ROZSTRZYGNIĘCIU WNIOSKU
Wnioski rozpatrywane są zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Informacje w sprawie wniosku otrzymasz na Twoje konto płatnika PUE/eZUS. Dodatkowo informacje o nowych wiadomościach w sprawie wniosku otrzymasz na adres e-mail lub
numer telefonu, który podasz na PUE/eZUS. Jeśli zostaniesz w całości zwolniony ze składek, otrzymasz informację. Jeśli otrzymasz częściowe zwolnienie albo, gdy nie przyznamy Ci ulgi, wydamy decyzję w tej sprawie. Decyzję otrzymasz także na Twoje konto płatnika na PUE/eZUS.
INSTRUKCJA WYPEŁNIENIA WNIOSKU
- Zaloguj się do swojego konta na PUE/eZUS.
- Przejdź do zakładki Płatnik.
- Z bocznego menu wybierz [Kreatory wniosku] → [Kreator wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc – RWS (wakacje składkowe)].
INFORMACJE OGÓLNE
Określ cel złożenia wniosku poprzez zaznaczenie jednego z poniższych pól:
- Wniosek – jeśli składasz wniosek pierwszorazowy o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc
- Uzupełnienie/korekta wniosku – jeśli chcesz skorygować dane we wniosku,
- Wycofanie wniosku – jeśli chcesz wycofać wniosek. Wypełniasz wówczas tylko pole z sekcji Dane przedsiębiorcy. Pozostałe pola będą nieaktywne do wypełniania.
Ważne! Uzupełnienie/korekta wniosku oraz wycofanie wniosku możliwe jest tylko do czasu rozstrzygnięcia wniosku.
I. DANE PRZEDSIĘBIORCY
W bloku Dane płatnika podaj dane zgodne z danymi prowadzenia działalności:
- NIP,
- PESEL,
- Rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- Imię,
- Nazwisko,
- Numer telefonu.
Ważne! Pole numer telefonu nie jest wymagalne. Jeśli go podasz, ułatwi nam to kontakt z Tobą i może wpłynąć na szybszy termin wyjaśnienia sprawy. Do wniosku pobierane są dane identyfikacyjne płatnika składek.
II. TREŚĆ WNIOSKU
W bloku Treść wniosku podaj miesiąc i rok, którego dotyczy zwolnienie z obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy.
System automatycznie ustali za Ciebie okres zwolnienia zgodnie z zasadą: miesiąc złożenia wniosku +1. Nie możesz złożyć wniosku za inny okres niż miesiąc złożenia wniosku +1.
III. OŚWIADCZENIA
Przy wypełnianiu bloku Oświadczenia zapoznaj się z treścią oświadczenia, a następnie zaznacz właściwe informacje o korzystaniu z pomocy de minimis.
W celu potwierdzenia otrzymanej pomocy wypełnij oświadczenie albo załącz do wniosku zaświadczenie/a o udzielonej pomocy de minimis.
Ważne! Załącznikiem o udzielonej pomocy de minimis nie jest wydruk z sytemu udostępniania danych o pomocy publicznej – SUDOP.
Jeśli zaznaczysz „oświadczenie”, wypełnij blok dotyczący otrzymanej pomocy de minimis. Podaj:
- nazwę i NIP podmiotu udzielającego Tobie pomocy,
- datę udzielonej pomocy,
- wartość pomocy w euro.
Jeśli zaznaczysz „zaświadczenia”, przed wysłaniem wniosku musisz dołączyć jako załączniki zaświadczenie/a o pomocy de minimis wydane przez organ, który udzielił pomocy.
IV. INFORMACJE WYMAGANE PRZY UBIEGANIU SIĘ O POMOC DE MINIMIS
W tym bloku przekazujesz informacje niezbędne, by uzyskać pomoc de minimis.
Określ wielkość podmiotu oraz klasę działalności (przeważające PKD), przy czym:
- mikroprzedsiębiorstwo – to przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 2 mln EURO,
- małe przedsiębiorstwo – to przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów EURO,
- średnie przedsiębiorstwo – to przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników i którego roczny obrót lub roczny obrót nie przekracza 50 milionów EURO, lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milionów EURO,
- inny przedsiębiorca – to przedsiębiorstwo, które nie jest mikroprzedsiębiorstwem, małym przedsiębiorstwem i średnim przedsiębiorstwem,
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności. To obowiązujący w polskim prawie system podziału przedsiębiorstw ze względu na rodzaje wykonywanej działalności gospodarczej,
- przeważające PKD – działalność, która ma największy udział w ogólnej działalności podmiotu mierzona kryterium sprzedaży, liczby pracujących.
Górny pułap pomocy de minimis odnosi się do wsparcia, które może być udzielone jednemu przedsiębiorcy. W dalszej części wniosku określisz powiązania z innymi przedsiębiorcami.
Definicja jednego przedsiębiorstwa – obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane co najmniej jedną z następujących relacji:
- jedna jednostka gospodarcza posiada w drugiej jednostce gospodarczej większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków;
- jedna jednostka gospodarcza ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego zarządzającego lub nadzorczego innej jednostki gospodarczej;
- jedna jednostka gospodarcza ma prawo wywierać dominujący wpływ na inną jednostkę gospodarczą zgodnie z umową zawartą z tą jednostką lub postanowieniami w jej akcie założycielskim lub umowy spółki;
- jedna jednostka gospodarcza, która jest akcjonariuszem lub wspólnikiem w innej jednostce gospodarczej lub jej członkiem, samodzielnie kontroluje, zgodnie z porozumieniem z innymi akcjonariuszami, wspólnikami lub członkami tej jednostki, większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków tej jednostki.
Ważne! Za jedno przedsiębiorstwo uznawane są również jednostki gospodarcze pozostające w jakimkolwiek z ww. stosunków, za pośrednictwem jednej innej jednostki gospodarczej lub kilku innych jednostek gospodarczych.
Podaj, czy masz powiązania z innymi przedsiębiorcami. W każdym z punktów zaznacz jedną odpowiedź.
Jeżeli w bloku Powiązania z innymi przedsiębiorcami zaznaczyłeś chociaż jedną odpowiedź TAK, to podaj numery NIP wszystkich powiązanych z Tobą przedsiębiorców.
Podaj łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat przez powiązane z Tobą przedsiębiorstwa.
Jeżeli przedsiębiorstwa te nie otrzymały pomocy, to podaj „0”.
Określ, czy podmiot w okresie minionych 3 lat:
- a) powstał wskutek połączenia się innych przedsiębiorców,
- b) przejął innego przedsiębiorcę,
- c) powstał w wyniku podziału innego przedsiębiorcy,
- d) powstał w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy.
W przypadku połączenia i przejęcia – przy określeniu wartości dotychczas otrzymanej przez przedsiębiorcę pomocy de minimis uwzględnia się wszelką wcześniejszą pomoc de minimis przyznaną każdemu z łączących się lub przejmowanych przedsiębiorstw w okresie minionych 3 lat.
W przypadku przekształcenia – pomoc de minimis przyznana w okresie minionych 3 lat przedsiębiorcy istniejącemu przed przekształceniem „obciąża” podmiot, który powstał w wyniku przekształcenia.
W przypadku podziału – pomoc de minimis przyznana w okresie minionych 3 lat przedsiębiorcy istniejącemu przed podziałem „obciąża” podmiot, który powstał w wyniku podziału w wysokości, która odnosi się do działalności przejętej przez podmiot powstały w wyniku podziału. Jeżeli taka wartość pomocy de minimis jest niemożliwa do ustalenia, pomoc de minimis ustala się proporcjonalnie, na
podstawie wartości księgowej kapitału podstawowego nowych przedsiębiorstw, zgodnie ze stanem na dzień dokonania podziału.
Podaj, czy w okresie minionych 3 lat Twoje przedsiębiorstwo powstało wskutek połączenia, przejęcia, podziału albo przekształcenia przedsiębiorcy. W każdym z punktów zaznacz jedną odpowiedź.
Jeżeli w bloku Informacje o powstaniu podmiotu w ppkt a) albo b) zaznaczyłeś chociażby jedną odpowiedź TAK, to podaj numery NIP wszystkich połączonych lub przejętych przedsiębiorców.
Podaj łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat przez połączone lub przejęte przedsiębiorstwa.
Jeżeli przedsiębiorstwa te nie otrzymały pomocy to podaj „0”.
Jeżeli w bloku Informacje o powstaniu podmiotu w ppkt c) lub d) zaznaczyłeś chociażby jedną odpowiedź TAK, to podaj nr NIP przedsiębiorcy przed podziałem lub przekształceniem.
Podaj łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat przez przedsiębiorcę istniejącego przed przekształceniem lub podziałem w odniesieniu do działalności przejętej. Jeżeli przedsiębiorstwa te nie otrzymały pomocy to podaj „0”.
Jeżeli nie możesz ustalić wielkości pomocy de minimis jaka przypada na Twoje przedsiębiorstwo w wyniku podziału, to podaj łączną wartość pomocy otrzymanej przez przedsiębiorstwo przed podziałem oraz wartość kapitału przedsiębiorcy przed podziałem oraz wartość kapitału przedsiębiorstwa na moment podziału.
W kolejnym bloku określ czy podmiot, któremu ma być udzielona pomoc de minimis, prowadzi
działalność:
- a) w sektorze produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury,
- b) w dziedzinie produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- c) w dziedzinie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- d) w dziedzinie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury,
- e) czy wnioskowana pomoc de minimis przeznaczona będzie na działalność wskazaną w pkt a-d,
- f) jeśli zaznaczono odpowiedź twierdzącą w pkt a) lub b): podaj czy zapewniona jest rozdzielność rachunkowa uniemożliwiająca przeniesienie na wskazaną w tych punktach działalność korzyści wynikających z uzyskanej pomocy de minimis.
Produkcja podstawowa – oznacza produkcję, uprawę lub hodowlę produktów podstawowych w tym zbiory, dojenie, hodowlę zwierząt gospodarskich przed ubojem, łowiectwo i rybołówstwo, jak również zbieranie runa leśnego.
Do produktów podstawowych zaliczamy produkty:
- pochodzenia roślinnego, czyli zboża, owoce, warzywa, zioła, grzyby hodowlane;
- pochodzenia zwierzęcego, czyli jaja, surowe mleko, miód, produkty rybołówstwa, żywe małże;
- zbierane w ich naturalnym środowisku (rosnące w warunkach naturalnych) zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego, czyli grzyby, jagody, jeżyny, ślimaki itp.
Produkcja podstawowa obejmuje również powiązane z tą produkcją działania:
- transport, magazynowanie i obsługę produktów pierwotnych w miejscu produkcji bez zmiany w sposób znaczący ich charakteru;
- transport żywych zwierząt;
- w przypadku produktów pochodzenia roślinnego, produktów rybołówstwa i zwierząt łownych – czynności transportowe związane z dostarczeniem tych produktów, z miejsca produkcji do zakładu.
W każdym z punktów zaznacz jedną odpowiedź.
Ppkt f) wypełnij wyłącznie w sytuacji, gdy w bloku Informacje dotyczące działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot w ppkt a) lub b) zaznaczyłeś odpowiedź TAK. W takim przypadku zaznacz wyłącznie jedną odpowiedź.
Celem zapewnienia rozdzielności rachunkowej jest uniemożliwienie przeniesienia korzyści wynikających z uzyskanej pomocy de minimis na działalność prowadzoną przez przedsiębiorstwo w sektorze rybołówstwo i akwakultura lub rolnictwo.
Jest to niezbędne do określenia, który limit pomocy de minimis należy stosować dla danego przedsiębiorcy.
Rozdzielność rachunkowa określonej działalności gospodarczej polega na prowadzeniu odrębnej ewidencji dla tej działalności gospodarczej oraz prawidłowym przypisywaniu przychodów i kosztów na podstawie konsekwentnie stosowanych i mających obiektywne uzasadnienie metod, a także określeniu w dokumentacji, o której mowa w art. 10 ustawy o rachunkowości, zasad prowadzenia odrębnej ewidencji oraz metod przypisywania kosztów i przychodów.
Rozdzielność rachunkowa może być dokonana np. poprzez:
- wprowadzenie dodatkowych rejestrów dokumentów księgowych, kont syntetycznych, analitycznych i pozabilansowych, pozwalających na wyodrębnienie operacji związanych z daną działalnością,
- wprowadzenie w systemie księgowym wyodrębnionego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z daną działalnością,
- wprowadzeniu poza systemem księgowym wyodrębnionego kodu księgowego,
- zapewnienie dla danej działalności odrębnej podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
V. ZAŁĄCZNIKI
Jeśli w celu potwierdzenia otrzymanej pomocy określiłeś, że przedstawisz zaświadczenie, dołącz załącznik w formie zaświadczeń/nia o udzielonej pomocy de minimis.
Ważne! Załącznikiem o udzielonej pomocy de minimis nie jest wydruk z sytemu udostępniania danych o pomocy publicznej – SUDOP.
VI. PODPIS
Wypełniony wniosek podpisz wybranym sposobem:
- profilem PUE,
- profilem zaufanym ePUAP,
- podpisem osobistym,
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
VII. DODATKOWE INFORMACJE
Jeśli chcesz skorygować dane we wniosku przekazanym do ZUS, wybierz opcję Uzupełnienie/korekta wniosku.
Wybierz wniosek, który chcesz skorygować poprzez kliknięcie przycisku Koryguj.
Wniosek możesz skorygować do momentu rozpatrzenia wniosku pierwszorazowego. Korekcie podlegają wszystkie pola poza blokiem I Dane płatnika oraz blokiem II Treść wniosku (wnioskowany miesiąc zwolnienia).
Ważne! Jeśli wniosek za dany miesiąc jest w trakcie rozpatrywania (nie ma rozstrzygnięcia), kolejny wniosek za ten sam miesiąc jest pomijany. W takiej sytuacji możliwe jest złożenie uzupełnienia/korekty lub wycofanie wniosku.
Tryb uzupełnienia wniosku dotyczy sytuacji, gdy otrzymasz wezwanie do uzupełnienia braków formalnych.
Jeśli chcesz wycofać wniosek przekazany do ZUS, wybierz opcję Wycofanie wniosku.
Wybierz wniosek, który chcesz wycofać poprzez kliknięcie przycisku Wycofaj.
Wniosek możesz wycofać do czasu rozpatrzenia wniosku pierwszorazowego. Jeśli otrzymałeś informację o przyznaniu ulgi, bądź decyzję odmowną, nie możesz już wycofać wniosku.
Status wniosku możesz zobaczyć wybierając w menu bocznym [Panelu Płatnika] →[Zwolnienie z obowiązku opłacenia składek].
Za: ZUS
Biuro rachunkowe Łódź.
Biuro rachunkowe | Usługi księgowe | Łódź | Kontakt | 601-332-331
Oferta: Księgi handlowe, Książki przychodów i rozchodów, Ryczałt, Kadry, Płace, ZUS, CIT, PIT, VAT, KRS.
Co mówią o nas klienci:
Pełen profesjonalizm. Korzystam z usług Biura rachunkowego w Łodzi 2×2. Gorąco polecam biuro rachunkowe Łódź 2×2. Cechuje ich jakość, rzetelność i profesjonalizm.