BIURO RACHUNKOWE ŁÓDŹ – 2X2 TEL. 601-332-331

Wakacje składkowe. Jak wypełnić wniosek RWS o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek

Wakacje składkowe jak złożyć wniosek


Zapraszamy do współpracy z naszym biurem rachunkowym:

Biuro rachunkowe | Usługi księgowe | Łódź | Kontakt | 601-332-331

Prowadzenie: | Księgi handlowe | Książki przychodów i rozchodów | Ryczałt | Kadry | Płace | ZUS | CIT | PIT | VAT | KRS


NA CZYM POLEGAJĄ WAKACJE SKŁADKOWE

Jeśli jesteś przedsiębiorcą wpisanym do rejestru CEIDG lub komornikiem sądowym, możesz zostać zwolniony (za wybrany miesiąc w ramach roku kalendarzowego) z obowiązku opłacenia składek na:

Zwolnienie obejmuje składki od najniższej podstawy wymiaru, która Cię obowiązuje. Składki za miesiąc, na który uzyskasz zwolnienie, zostaną sfinansowane z budżetu państwa. W czasie wakacji składkowych będziesz musiał opłacić składkę zdrowotną.

JAKIE MUSISZ SPEŁNIĆ WARUNKI, ABY UZYSKAĆ ZWOLNIENIE Z OBOWIĄZKU OPŁACENIA SKŁADEK

Skorzystasz ze zwolnienia, jeśli spełnisz następujące warunki:

Ważne! Zwolnienie z opłacenia składek stanowi pomoc de minimis. Kwota pomocy publicznej otrzymanej w okresie 3 minionych lat nie może przekroczyć 300 tys. euro. Dlatego jeśli chcesz skorzystać z wakacji składkowych musisz mieć niewykorzystany limit pomocy de minimis co najmniej w wysokości sumy składek na ubezpieczenia społeczne, z których chcesz dostać zwolnienie.

JAK I KIEDY ZŁOŻYĆ WNIOSEK

Jeśli chcesz skorzystać z wakacji składkowych, złóż wniosek RWS (wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc). Wniosek możesz złożyć:

Możesz złożyć wniosek samodzielnie ze swojego profilu płatnika na PUE/eZUS. Wniosek może również złożyć w Twoim imieniu Twój pełnomocnik z profilu płatnika. Wniosek RWS jest wnioskiem edytowalnym, do którego pobrane będą Twoje dane identyfikacyjne
płatnika składek. Domyślnie będzie wypełniony również okres zwolnienia (miesiąc złożenia wniosku +1).

Część wniosku stanowi blok z danymi dotyczącymi korzystania z pomocy de minimis. Dlatego przygotuj dane oraz dokumenty, które są do tego potrzebne:

  1. dane o uzyskanej pomocy de minimis w okresie 3 minionych lat,
  2. zaświadczenia o uzyskanej pomocy.

KIEDY I JAK DOWIESZ SIĘ O ROZSTRZYGNIĘCIU WNIOSKU

Wnioski rozpatrywane są zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Informacje w sprawie wniosku otrzymasz na Twoje konto płatnika PUE/eZUS. Dodatkowo informacje o nowych wiadomościach w sprawie wniosku otrzymasz na adres e-mail lub
numer telefonu, który podasz na PUE/eZUS. Jeśli zostaniesz w całości zwolniony ze składek, otrzymasz informację. Jeśli otrzymasz częściowe zwolnienie albo, gdy nie przyznamy Ci ulgi, wydamy decyzję w tej sprawie. Decyzję otrzymasz także na Twoje konto płatnika na PUE/eZUS.


INSTRUKCJA WYPEŁNIENIA WNIOSKU

  1. Zaloguj się do swojego konta na PUE/eZUS.
  2. Przejdź do zakładki Płatnik.
  3. Z bocznego menu wybierz [Kreatory wniosku] → [Kreator wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc – RWS (wakacje składkowe)].
Wakacje składkowe. Jak wypełnić wniosek RWS o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek 1

INFORMACJE OGÓLNE

Określ cel złożenia wniosku poprzez zaznaczenie jednego z poniższych pól:

  1. Wniosek – jeśli składasz wniosek pierwszorazowy o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc
  2. Uzupełnienie/korekta wniosku – jeśli chcesz skorygować dane we wniosku,
  3. Wycofanie wniosku – jeśli chcesz wycofać wniosek. Wypełniasz wówczas tylko pole z sekcji Dane przedsiębiorcy. Pozostałe pola będą nieaktywne do wypełniania.

Ważne! Uzupełnienie/korekta wniosku oraz wycofanie wniosku możliwe jest tylko do czasu rozstrzygnięcia wniosku.

I. DANE PRZEDSIĘBIORCY

W bloku Dane płatnika podaj dane zgodne z danymi prowadzenia działalności:

  1. NIP,
  2. PESEL,
  3. Rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
  4. Imię,
  5. Nazwisko,
  6. Numer telefonu.

Ważne! Pole numer telefonu nie jest wymagalne. Jeśli go podasz, ułatwi nam to kontakt z Tobą i może wpłynąć na szybszy termin wyjaśnienia sprawy. Do wniosku pobierane są dane identyfikacyjne płatnika składek.

II. TREŚĆ WNIOSKU

W bloku Treść wniosku podaj miesiąc i rok, którego dotyczy zwolnienie z obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy.

System automatycznie ustali za Ciebie okres zwolnienia zgodnie z zasadą: miesiąc złożenia wniosku +1. Nie możesz złożyć wniosku za inny okres niż miesiąc złożenia wniosku +1.

III. OŚWIADCZENIA

Przy wypełnianiu bloku Oświadczenia zapoznaj się z treścią oświadczenia, a następnie zaznacz właściwe informacje o korzystaniu z pomocy de minimis.

W celu potwierdzenia otrzymanej pomocy wypełnij oświadczenie albo załącz do wniosku zaświadczenie/a o udzielonej pomocy de minimis.

Ważne! Załącznikiem o udzielonej pomocy de minimis nie jest wydruk z sytemu udostępniania danych o pomocy publicznej – SUDOP.

Jeśli zaznaczysz „oświadczenie”, wypełnij blok dotyczący otrzymanej pomocy de minimis. Podaj:

Jeśli zaznaczysz „zaświadczenia”, przed wysłaniem wniosku musisz dołączyć jako załączniki zaświadczenie/a o pomocy de minimis wydane przez organ, który udzielił pomocy.

IV. INFORMACJE WYMAGANE PRZY UBIEGANIU SIĘ O POMOC DE MINIMIS

W tym bloku przekazujesz informacje niezbędne, by uzyskać pomoc de minimis.

Określ wielkość podmiotu oraz klasę działalności (przeważające PKD), przy czym:

Górny pułap pomocy de minimis odnosi się do wsparcia, które może być udzielone jednemu przedsiębiorcy. W dalszej części wniosku określisz powiązania z innymi przedsiębiorcami.

Definicja jednego przedsiębiorstwa – obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane co najmniej jedną z następujących relacji:

Ważne! Za jedno przedsiębiorstwo uznawane są również jednostki gospodarcze pozostające w jakimkolwiek z ww. stosunków, za pośrednictwem jednej innej jednostki gospodarczej lub kilku innych jednostek gospodarczych.

Podaj, czy masz powiązania z innymi przedsiębiorcami. W każdym z punktów zaznacz jedną odpowiedź.

Jeżeli w bloku Powiązania z innymi przedsiębiorcami zaznaczyłeś chociaż jedną odpowiedź TAK, to podaj numery NIP wszystkich powiązanych z Tobą przedsiębiorców.

Podaj łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat przez powiązane z Tobą przedsiębiorstwa.

Jeżeli przedsiębiorstwa te nie otrzymały pomocy, to podaj „0”.

Określ, czy podmiot w okresie minionych 3 lat:

W przypadku połączenia i przejęcia – przy określeniu wartości dotychczas otrzymanej przez przedsiębiorcę pomocy de minimis uwzględnia się wszelką wcześniejszą pomoc de minimis przyznaną każdemu z łączących się lub przejmowanych przedsiębiorstw w okresie minionych 3 lat.

W przypadku przekształcenia – pomoc de minimis przyznana w okresie minionych 3 lat przedsiębiorcy istniejącemu przed przekształceniem „obciąża” podmiot, który powstał w wyniku przekształcenia.

W przypadku podziału – pomoc de minimis przyznana w okresie minionych 3 lat przedsiębiorcy istniejącemu przed podziałem „obciąża” podmiot, który powstał w wyniku podziału w wysokości, która odnosi się do działalności przejętej przez podmiot powstały w wyniku podziału. Jeżeli taka wartość pomocy de minimis jest niemożliwa do ustalenia, pomoc de minimis ustala się proporcjonalnie, na
podstawie wartości księgowej kapitału podstawowego nowych przedsiębiorstw, zgodnie ze stanem na dzień dokonania podziału.

Podaj, czy w okresie minionych 3 lat Twoje przedsiębiorstwo powstało wskutek połączenia, przejęcia, podziału albo przekształcenia przedsiębiorcy. W każdym z punktów zaznacz jedną odpowiedź.

Jeżeli w bloku Informacje o powstaniu podmiotu w ppkt a) albo b) zaznaczyłeś chociażby jedną odpowiedź TAK, to podaj numery NIP wszystkich połączonych lub przejętych przedsiębiorców.

Podaj łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat przez połączone lub przejęte przedsiębiorstwa.

Jeżeli przedsiębiorstwa te nie otrzymały pomocy to podaj „0”.

Jeżeli w bloku Informacje o powstaniu podmiotu w ppkt c) lub d) zaznaczyłeś chociażby jedną odpowiedź TAK, to podaj nr NIP przedsiębiorcy przed podziałem lub przekształceniem.

Podaj łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat przez przedsiębiorcę istniejącego przed przekształceniem lub podziałem w odniesieniu do działalności przejętej. Jeżeli przedsiębiorstwa te nie otrzymały pomocy to podaj „0”.

Jeżeli nie możesz ustalić wielkości pomocy de minimis jaka przypada na Twoje przedsiębiorstwo w wyniku podziału, to podaj łączną wartość pomocy otrzymanej przez przedsiębiorstwo przed podziałem oraz wartość kapitału przedsiębiorcy przed podziałem oraz wartość kapitału przedsiębiorstwa na moment podziału.

W kolejnym bloku określ czy podmiot, któremu ma być udzielona pomoc de minimis, prowadzi
działalność:

Produkcja podstawowa – oznacza produkcję, uprawę lub hodowlę produktów podstawowych w tym zbiory, dojenie, hodowlę zwierząt gospodarskich przed ubojem, łowiectwo i rybołówstwo, jak również zbieranie runa leśnego.

Do produktów podstawowych zaliczamy produkty:

Produkcja podstawowa obejmuje również powiązane z tą produkcją działania:

W każdym z punktów zaznacz jedną odpowiedź.

Ppkt f) wypełnij wyłącznie w sytuacji, gdy w bloku Informacje dotyczące działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot w ppkt a) lub b) zaznaczyłeś odpowiedź TAK. W takim przypadku zaznacz wyłącznie jedną odpowiedź.

Celem zapewnienia rozdzielności rachunkowej jest uniemożliwienie przeniesienia korzyści wynikających z uzyskanej pomocy de minimis na działalność prowadzoną przez przedsiębiorstwo w sektorze rybołówstwo i akwakultura lub rolnictwo.

Jest to niezbędne do określenia, który limit pomocy de minimis należy stosować dla danego przedsiębiorcy.

Rozdzielność rachunkowa określonej działalności gospodarczej polega na prowadzeniu odrębnej ewidencji dla tej działalności gospodarczej oraz prawidłowym przypisywaniu przychodów i kosztów na podstawie konsekwentnie stosowanych i mających obiektywne uzasadnienie metod, a także określeniu w dokumentacji, o której mowa w art. 10 ustawy o rachunkowości, zasad prowadzenia odrębnej ewidencji oraz metod przypisywania kosztów i przychodów.

Rozdzielność rachunkowa może być dokonana np. poprzez:

V. ZAŁĄCZNIKI

Jeśli w celu potwierdzenia otrzymanej pomocy określiłeś, że przedstawisz zaświadczenie, dołącz załącznik w formie zaświadczeń/nia o udzielonej pomocy de minimis.

Ważne! Załącznikiem o udzielonej pomocy de minimis nie jest wydruk z sytemu udostępniania danych o pomocy publicznej – SUDOP.

VI. PODPIS

Wypełniony wniosek podpisz wybranym sposobem:

VII. DODATKOWE INFORMACJE

Jeśli chcesz skorygować dane we wniosku przekazanym do ZUS, wybierz opcję Uzupełnienie/korekta wniosku.

Wybierz wniosek, który chcesz skorygować poprzez kliknięcie przycisku Koryguj.

Wniosek możesz skorygować do momentu rozpatrzenia wniosku pierwszorazowego. Korekcie podlegają wszystkie pola poza blokiem I Dane płatnika oraz blokiem II Treść wniosku (wnioskowany miesiąc zwolnienia).

Ważne! Jeśli wniosek za dany miesiąc jest w trakcie rozpatrywania (nie ma rozstrzygnięcia), kolejny wniosek za ten sam miesiąc jest pomijany. W takiej sytuacji możliwe jest złożenie uzupełnienia/korekty lub wycofanie wniosku.

Tryb uzupełnienia wniosku dotyczy sytuacji, gdy otrzymasz wezwanie do uzupełnienia braków formalnych.

Jeśli chcesz wycofać wniosek przekazany do ZUS, wybierz opcję Wycofanie wniosku.

Wybierz wniosek, który chcesz wycofać poprzez kliknięcie przycisku Wycofaj.

Wniosek możesz wycofać do czasu rozpatrzenia wniosku pierwszorazowego. Jeśli otrzymałeś informację o przyznaniu ulgi, bądź decyzję odmowną, nie możesz już wycofać wniosku.

Status wniosku możesz zobaczyć wybierając w menu bocznym [Panelu Płatnika] →[Zwolnienie z obowiązku opłacenia składek].

Za: ZUS

Biuro rachunkowe Łódź.

Biuro rachunkowe | Usługi księgowe | Łódź | Kontakt | 601-332-331

Oferta: Księgi handlowe, Książki przychodów i rozchodów, Ryczałt, Kadry, Płace, ZUS, CIT, PIT, VAT, KRS.

Co mówią o nas klienci:

Pełen profesjonalizm. Korzystam z usług Biura rachunkowego w Łodzi 2×2. Gorąco polecam biuro rachunkowe Łódź 2×2. Cechuje ich jakość, rzetelność i profesjonalizm.

Sławomir Kalinowski

W końcu mogę odetchnąć od podatków i zlecić je specjalistom

Maja Maciejczyk
Exit mobile version