Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w kwietniu 2013 r ., w celu uproszczenia trybu wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w opłacaniu składek pobieranych przez ZUS, w terenowych jednostkach organizacyjnych Zakładu będzie sukcesywnie wprowadzana nowa postać wydruku dokumentu „Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek”.
Zaświadczenie wydawane będzie w formacie A4 na papierze firmowym terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych właściwej do obsługi wniosku płatnika.
W związku z tą zmianą, w trakcie poświadczania autentyczności wydanego zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, należy podać następujące dane: numer zaświadczenia, typ identyfikatora płatnika, identyfikator płatnika, datę wydania zaświadczenia.
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na wniosek płatnika składek może być wydane w postaci dokumentu elektronicznego w formie pliku .xml. Zaświadczenie będzie wówczas opatrzone podpisem kwalifikowanym osoby uprawnionej do jego wydania.
Wzór dokumentu elektronicznego dla zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek opublikowany został w Centralnym Repozytorium Dokumentów.
Wymogiemm dla otrzymania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek w postaci dokumentu elektronicznego jest posiadanie profilu zaufanego na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) oraz złożenie dyspozycji otrzymania zaświadczenia w formie elektronicznej na wniosku przekazanym w formie papierowej lub elektronicznej.
Za: ZUS
Księgi rachunkowe powinny zostać zamknięte 15 dni od daty zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy firmy. Po zamknięciu nie można już dokonać jakichkolwiek przemian w zapisach . Zamykając księgi trzeba pamiętać o zamknięciu wszystkich ksiąg rachunkowych, tj. np. kont analitycznych, ewidencji środków trwałych, i innych. Powinno się się upewnić, że możliwość wprowadzania przekształceń została na trwałe zablokowana. Zapisy księgowe powinno się utrwalić, na przykład. przez wydruku lub zapis na CD-ROM. Trzeba również zrobić kopie bezpieczeństwa i dostępem osób trzecich.