Nowa jakość w relacjach państwa z podatnikiem

Podatnik urząd skarbowy Łódź

Zwiększenie ochrony praw podatnika m.in. przez wzmocnienie jego pozycji w relacjach z administracją podatkową oraz poprawę efektywności wymiaru i poboru podatków przewidują kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej, przyjęte przez rząd 13 października 2015 r. Prawa podatnika będą lepiej chronione dzięki przyjęciu domniemania, zgodnie z którym podatnik jest rzetelny i świadomie nie dąży do naruszenia prawa podatkowego, a wątpliwości należy rozstrzygać na jego korzyść (zasada „in dubio pro tributario”). Zostaną też stworzone ramy prawne oparte na współpracy między organami podatkowymi a podatnikami, a większą rolę stabilizacyjną będzie pełnić przedawnienie.


„Mam nadzieję, że ta Ordynacja podatkowa będzie już Ordynacją na lata; czyli przemyślana, dobrze skonstruowana, bardzo przyjazna dla podatników” – powiedziała premier Ewa Kopacz podczas konferencji prasowej po posiedzeniu rządu. Szefowa Rady Ministrów dodała, że przykładem tych zasad jest „krótka” nowelizacja, czyli wprowadzenie do prawa podatkowego zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.

Stale wysoka jakość w obsłudze księgowej – kontakt.

Zgodnie z założeniami nowej Ordynacji organ podatkowy nie powinien być traktowany jako podmiot sprawujący władzę nad podatnikiem, tylko wspierający go w realizowaniu obowiązków. Partnerskie formy działania organów podatkowych – informacje, konsultacje, porozumienia, mediacje podatkowe – mają służyć poprawie relacji pomiędzy organem podatkowym a podatnikiem. Dodatkowo określenie katalogu praw i obowiązków, wprowadzenie zasad ogólnych prawa podatkowego oraz wspólnego katalogu pojęć ma w dużym stopniu wyeliminować spory i ułatwić podatnikom prawidłowe wypełnianie obowiązków.

Przedawnienie

Przedawnienie jest instytucją wykorzystywaną do kształtowania porządku prawnego. Przez ograniczenie lub wyłączenie możliwości dochodzenia roszczeń można wykluczyć wiele przesłanek zawieszenia biegu terminu przedawnienia lub jego przerwania. W efekcie ma to prowadzić do ustabilizowania obrotu gospodarczego oraz wpłynąć na skuteczność i efektywność wymiaru i poboru podatków.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania

Klauzula dotyczy sztucznych i nie mających uzasadnienia gospodarczego czynności podatnika, za pomocą których próbuje on ominąć przepisy i osiągnąć korzyści podatkowe. Ciężar udowodnienia tych okoliczności będzie spoczywał na organie. Prawne uregulowanie tej kwestii wyznaczy granice dopuszczalnej optymalizacji podatkowej, będzie stanowić narzędzie ochrony interesów fiskalnych państwa, a zarazem narzędzie urzeczywistniania zasady równości i sprawiedliwości w sferze aktywności gospodarczej podatników. Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego, która pracuje nad nową Ordynacją, wskazuje na funkcję prewencyjną klauzuli oraz przewiduje wprowadzenie przepisów, które zapewnią podatnikowi jak najwyższy stopień bezpieczeństwa prawnego.

Zwiększenie efektywności czynności sprawdzających i kontroli podatkowej nastąpi również dzięki wprowadzeniu mniej sformalizowanej formy weryfikacji i kontroli zobowiązań dla podmiotów wywiązujących się z obowiązków podatkowych.

Kiedy zacznie obowiązywać nowa Ordynacja?

Komisja ma opracować projekt ustawy wraz z najważniejszymi aktami wykonawczymi w terminie 2 lat od dnia przyjęcia kierunkowych założeń do nowej Ordynacji podatkowej przez Radę Ministrów. Przewiduje się, że konieczna będzie harmonizacja przepisów nowej Ordynacji z innymi przepisami z zakresu prawa podatkowego oraz z innymi regulacjami. Nowy akt prawny ma uwzględniać orzecznictwo sądów w sprawach podatkowych oraz Trybunału Konstytucyjnego dotyczące zgodności przepisów ordynacji podatkowej z Konstytucją RP.

Za : MF

Ten post ma 5 komentarzy

  1. Bianka Mikołajewska

    Art. 3b. § 1. Deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna zawierać:

    1) dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach;

    2) jeden podpis elektroniczny.

    § 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:

    1) (uchylony)

    2) sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej;

    3) rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań.

    § 3. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w § 2, minister właściwy do spraw finansów publicznych powinien uwzględnić:

    1) potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w deklaracjach i podaniach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem;

    2) limity wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku wynikających z deklaracji i rodzaj podatku, którego dotyczy deklaracja, a także wymagania dla poszczególnych rodzajów podpisu określone w przepisach o podpisie elektronicznym, w szczególności dotyczące weryfikacji podpisu i znakowania czasem.

  2. Jan Bury

    Art. 2. § 1. Przepisy ustawy stosuje się do:

    1) podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe;

    2) (uchylony)

    3) opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych;

    4) spraw z zakresu prawa podatkowego innych niż wymienione w pkt 1, należących do właściwości organów podatkowych.

    § 2. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, przepisy działu III stosuje się również do opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa, do których ustalenia lub określenia uprawnione są inne niż wymienione w § 1 pkt 1 organy.

    § 3. Organom, o których mowa w § 2, przysługują uprawnienia organów podatkowych.

    § 4. Przepisów ustawy nie stosuje się do świadczeń pieniężnych wynikających ze stosunków cywilnoprawnych.

  3. Lech Poznań

    Art. 3f. § 1. Identyfikacja podatników, płatników, inkasentów, ich następców prawnych oraz osób trzecich na portalu podatkowym następuje przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu przy zachowaniu zasad przewidzianych w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262 oraz z 2014 r. poz. 1662) lub przez zastosowanie profilu zaufanego ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

    § 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, zakres i warunki korzystania z portalu podatkowego, mając na względzie potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych we wnioskach, deklaracjach i pismach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.

    § 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, inny sposób identyfikacji na portalu podatkowym niż przewidziany w § 1, mając na względzie potrzebę upowszechniania kontaktów z organami podatkowymi za pośrednictwem portalu podatkowego oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, poufności i pewności w procesie identyfikacji.

    § 4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem portalu podatkowego, mając na względzie potrzebę stopniowego upowszechniania elektronicznej formy kontaktów z organami podatkowymi oraz charakter tych spraw.

    § 5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wskazać organy podatkowe, które załatwiają sprawy z wykorzystaniem portalu podatkowego, mając na względzie usprawnienie pracy urzędów i obsługi podatników, płatników, inkasentów, ich następców prawnych oraz osób trzecich.

    Art. 4. Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

  4. KappAhl

    h&m reserved kappahl sklep online zara c&a hm cubus smyk kappahl sklep internetowy mohito kappahl.com kapp zara kids triumph vero moda butik kappahl online

  5. Księgowość spółek Łódź

    Pełen zakresu usług księgowych i rachunkowych oferuje nasze biuro księgowe z Łodzi, istniejące na rynku od 1997 roku. Dobrze znamy specyfikę lokalnego rynku, co przekłada na sprawną obsługę dla firm obejmującą księgowość, rachunkowość oraz prowadzenie kadr i płac. Nasza oferta skierowana jest do małych, średnich, jak i dużych firm, a ponadto spółek działających na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego, jak i Kodeksu Spółek Handlowych. Dokładamy wszelkich starań, aby świadczyć usługi na jak najwyższym poziomie każdego miesiąca rozliczeniowego i każdego dnia naszej pracy.

Skomentuj: