Zmiany na platformie PUE ZUS
W sierpniu użytkownicy Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS zalogują się do systemu na nowym ekranie. To pierwsza odsłona nowej wersji PUE ZUS, czyli eZUS, i pierwszy krok w kierunku unowocześnienia całego systemu.
Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił go swoim klientom w 2012 r. Stale rozbudowuje ten system, dzięki czemu coraz więcej spraw związanych z ZUS można załatwić online. Jednak wygląd ekranów i logika działania platformy nie zmieniły się od początku.
Zapraszamy do współpracy z naszym biurem rachunkowym:
Biuro rachunkowe | Usługi księgowe | Łódź | Kontakt | 601-332-331
Prowadzenie: | Księgi handlowe | Książki przychodów i rozchodów | Ryczałt | Kadry | Płace | ZUS | CIT | PIT | VAT | KRS
Modernizacja PUE w ZUS. Spis treści:
Unowocześnienie portalu ZUS
PUE ZUS wymaga dużych, gruntownych zmian. Dlatego ZUS pracuje nad unowocześnieniem portalu. Docelowo system będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. Na początku sierpnia planowane jest wdrożenie pierwszych zmian – w sposobie logowania do systemu.
Co się zmieni
Użytkownik, który będzie chciał zalogować się na PUE ZUS, zobaczy nowy ekran logowania.
Dziś ekran ten wygląda tak:
Po zmianie będzie wyglądał tak:
Przy logowaniu loginem i hasłem pojawią się nowe elementy, dzięki którym portal będzie bezpieczniejszy. Między innymi hasło będzie musiało składać się z co najmniej 12 znaków i dlatego po zalogowaniu system poprosi o zmianę hasła.
Kod weryfikacyjny
Użytkownik, który poda login i hasło, będzie musiał potwierdzić logowanie kodem weryfikacyjnym. Kod otrzyma SMS-em lub e-mailem. Sposób przekazania kodu zależy od tego, jaki kanał odzyskiwania dostępu użytkownik wybrał w ustawieniach portalu (zakładka [Dane profilu] sekcja [Dane kontaktowe, kanał odzyskiwania dostępu do Twojego konta PUE]).
Wybór konta
W kolejnym kroku użytkownik będzie mógł wybrać konto, z którego chce korzystać, zanim przejdzie do załatwiania spraw w ZUS. Może to być konto indywidualne (na którym dostępne są role ogólna, świadczeniobiorcy i ubezpieczonego) lub konto płatnika (przedsiębiorcy) albo konto, do którego użytkownik ma dostęp jako pełnomocnik.
Jeśli klient wybierze konto indywidualne, przejdzie do widoku PUE i będzie mógł wybrać rolę ubezpieczonego (jeśli ją ma) lub świadczeniobiorcy albo rolę ogólną.
Inne zmiany
Inne ważne zmiany, które zostaną wprowadzone na tym etapie, to:
- nowa polityka cookies dla PUE/eZUS
- tłumaczenie elementów eZUS na języki ukraiński i angielski,
- zapewnienie standardów WCAG 2.1 na poziomie AA w obszarze eZUS.
Jakie będą następne kroki
PUE ZUS to system, który łączy wiele funkcji i obsługuje złożone procesy. Nadanie im nowego wyglądu i zoptymalizowanie sposobu działania to ogromne przedsięwzięcie. ZUS będzie je realizować stopniowo. Po pierwsze dlatego, że system musi być stale dostępny dla użytkowników i musi działać poprawnie, a przy tym ma być bezpieczny i wydajny. Musi też być na bieżąco dostosowywany do zmian w przepisach prawa i te zmiany mają zawsze najwyższy priorytet. Prace nad wyglądem i wygodnym używaniem PUE muszą być tak zaplanowane, aby klienci bez przeszkód mogli korzystać z usług ZUS. Po drugie dlatego, że dla ZUS ważne są reakcje klientów na wprowadzane zmiany. Etapowe wdrażanie nowych rozwiązań pozwoli dokładnie przyjrzeć się tym reakcjom i opracować ewentualne dalsze usprawnienia.
Jeszcze w tym roku planowane są zmiany w rejestracji konta na eZUS i w procesach powiązanych z logowaniem, np. przy przypomnieniu loginu. Trwają też prace nad ulepszeniami profilu płatnika składek. ZUS konsultował zmiany z przedsiębiorcami, którzy zgodzili się uczestniczyć w badaniach nowych rozwiązań.
Przemiana PUE ZUS w eZUS dopiero się zaczyna. Celem tego projektu jest bardziej przyjazny, dostępniejszy i bezpieczniejszy system dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i płatników składek.
Za: ZUS
Biuro rachunkowe w Łodzi z obsługą ZUS zapraszamy do kontaktu:
Biuro rachunkowe | Usługi księgowe | Łódź | Kontakt | 601-332-331
Oferta: Księgi handlowe, Książki przychodów i rozchodów, Ryczałt, Kadry, Płace, ZUS, CIT, PIT, VAT, KRS.
Co mówią o nas klienci:
Do Biura Rachunkowego 2X2 trafiłam z polecenia znajomego. Pełen profesjonalizm, duża znajomość przepisów, i co najważniejsze, ogromna pomoc w prowadzeniu księgowości. Cierpliwie tłumaczą podatkowe zawiłości. Biuro rachunkowe zapewnia kompleksową pomoc w przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Bardzo polecam!